Je bestelling is binnen en je bent niet helemaal tevreden met de maat, de kleur of de vorm. Het pakketje gaat dus weer terug naar Wehkamp. Maar wat houdt een pakket retour sturen in en wat doen wij met jouw retourpakketje? En welke artikelen worden nu eigenlijk het meeste geretourneerd? Het antwoord op deze vragen vind je hier.
50.000 retourpakketjes per dag
Dat een bestelling je niet helemaal bevalt, kan altijd gebeuren. Daarom bieden we je ook de mogelijkheid om het pakket terug te sturen. Op dit moment krijgen we zo'n 50.000 retourpakketjes per dag binnen. Die enorme stapel willen we graag verkleinen. Daarom rekenen we 50 cent per geretourneerd artikel.
Wat is er nodig voor een retourzending?
Iedere dag werken er in het distributiecentrum zo'n 250 mensen om alleen maar alle retourpakketten te verwerken. Ter vergelijking: om 11 miljoen pakketjes per jaar te versturen zijn maar 28 mensen nodig. Er komt dus veel meer handmatig werk kijken bij het verwerken van de retouren. We checken het item aan alle kanten, zodat er zo veel mogelijk weer terug in het digitale schap kan. Hoe dat allemaal in z'n werk gaat, zie je hieronder.
Wist je dat...
Binnen fashion de meeste producten geretourneerd worden? De belangrijkste redenen zijn dat het item niet past, de kleur niet is zoals verwacht of een product helaas beschadigd is.
Altijd de perfecte maat in huis met FitFinder
Om je te helpen bij het vinden van de juist maat, hebben we iets handigs voor je: FitFinder. Met een paar klikken weet je precies welke maat het beste past. Dit is op basis van jouw invoer én wat je eerder hebt gekocht. Zo weet je zeker dat je nieuwe item past.
Dit gebeurt er met jouw retourpakketje
Is de maat, kleur of stof echt niet goed, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat het in je kast ligt te verstoffen. Stuur je toch een product naar ons terug, dan doen wij er alles aan om iemand anders er blij mee te maken. Onze eigen Christine neemt je mee in het hele proces en geeft je een aantal handige tips.
Zo stuur jij je pakket correct retour
Met deze checklist stuur jij je retourpakket altijd goed terug:
- Meld je retour online aan
- Pak je item(s) in de originele verpakking terug. De barcode is namelijk belangrijk om je retourpakket goed te verwerken.
- Doe alles terug in de doos of de zak. Combineren van verschillende items kan zeker, maar zorg er wel voor dat de retoursticker erop zit.
- Overhandig je retour. Je kunt het pakket laten ophalen of afleveren bij een DHL punt.
Vergeet je retourlabel niet
Geef je je retour af? Dan is het vanaf 13 juni nodig om het retourlabel te laten scannen bij het DHL Service Point. Per pakket heb je een uniek retourlabel met een QR-code erop nodig.
Laat je je retour ophalen? Dan heeft de bezorger alle retourlabels en hoef je niets te doen.
Dit is waar je pakketje binnenkomt
Jouw pakketje komt binnen in ons distributiecentrum. Daar gaat het pakket eerst naar een ruimte met de snijtafel. Hier wordt je pakketje opengemaakt en wordt de inhoud verdeeld over bakken in alle verschillende categorieën.
Wist je dat sommige mensen een aardig bedankbriefje in het retourpakket doen? Dit vinden onze medewerkers altijd erg leuk om te lezen. Ze worden zelfs op de afdeling gehangen, zodat iedereen het kan zien.
Ook opvallend is dat sommige pakketten nog ongeopende producten bevatten. Deze zijn dus helemaal niet gepast of bekeken. Dat vinden we best zonde.
Zo verwerken we jouw retour
Wanneer je retourpakket bij ons binnen is, doen wij een kwaliteits check. Daarbij letten we op:
- Of alle kaartjes aan de artikelen zitten
- Of de items niet gedragen zijn
- Of de items geen vlekken of andere gebruikerssporen bevat
- Of de artikelen niet stuk of beschadigd zijn
Is de staat van de items in orde? Dan vouwen we 'm netjes op en brengen we 'm terug naar het magazijn. Zo kan het product naar een andere klant.
Heb je nog meer vragen over het retourproces?
Deze handige filmpjes zijn ook te vinden op ons Instagramkanaal. Hier kun je in de comments alle vragen stellen die je hebt. Via deze weg geven we je zo snel mogelijk antwoord.