Over wehkamp

Profiel wehkamp

Wehkamp is met twee miljoen vaste klanten, 450.000 bezoekers per dag en acht miljoen verzonden pakketten per jaar specialist op het gebied van online winkelen. Het assortiment bestaat uit ruim 320.000 verschillende artikelen van 2000 merken, verdeeld over de categorieën mode, wonen & slapen, tuin & klussen, huishouden, elektronica, speelgoed & games, sport & vrije tijd en mooi & gezond.

Onze missie is simpel: wij willen het leven van onze klanten een beetje mooier en makkelijker maken. Dat is leidend bij de keuzes die we maken in assortiment, services en communicatie. 

Wehkamp heeft zo’n 750 medewerkers in dienst, die werkzaam zijn in vier verschillende vestigingen: het hoofdkantoor, onze fotostudio, ons Logistiek Service Centrum in Zwolle en ons LSC in Maurik. Het Logistiek Service Centrum in Zwolle is het grootste distributiecentrum ter wereld voor online retail.

Wehkamp is onderdeel van RFS Holland Holding. Meer informatie over RFS Holland Holding vind je op www.rfshollandholding.com.

KvK-nummer: 27109571
BTW-nummer: NL007414961B01
Lid sinds:
25 januari 1977

Raad van bestuur
RFS Holland Holding wordt als onderneming bestuurd door:
• Piet Coelewij (1960) , CEO, statutair bestuurder sinds 22 augustus 2016, Nederlandse nationaliteit 

• Blake Booysen (1972), CFO, statutair bestuurder sinds 13 april 2016, Zuid-Afrikaanse nationaliteit
 
Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen bestaat uit vier leden en heeft een toezichthoudende functie.
• T.N. Hall (1967), Voorzitter RvC en commissaris sinds 2015, Britse nationaliteit (Apax)
• R. Muerer (1974), Commissaris sinds 2015, Duitse nationaliteit (Apax)
• H. Pretorius (1971), Commissaris sinds 2015, Nederlandse nationaliteit
• E.J.J. Schenk (1949), Commissaris sinds 2013, Nederlandse nationaliteit

Directie van wehkamp

De directie van wehkamp bestaat uit:
• Piet Coelewij - CEO 

• Blake Booysen - CFO

Hier zijn we te vinden
wehkamp

Meeuwenlaan 2
8011 BZ Zwolle

Door de jaren heen

1952 
Wehkamp wordt in Slagharen opgericht als 'Wehkamp's Fabriekskantoor' door Herman Wehkamp.
 
1956 
Door het grote succes wordt er een magazijn gebouwd in Dedemsvaart.
 
1962 
Wehkamp wordt verkocht aan een Londens bedrijf: The Great Universal Stores (GUS).
 
1969 
In Maurik wordt een nieuwe distributiecentrum gebouwd.
 
1975 
Het hoofdkantoor van wehkamp verhuist naar Zwolle.
 
1985 
Wehkamp zet een belangrijke technologische stap en gaat als eerste bedrijf een "voice response systeem" genaamd Jimmy gebruiken.
 
1990 
Wehkamp schakelt over van postbezorging naar distributie via Selektvracht.
 
1994 
Wehkamp introduceert 24-uurs levering.
 
1995 
Wehkamp trekt veel aandacht met een eigen veilingwebsite, waarop online geboden kan worden op een beperkt aantal artikelen
 
1999 
Halverwege dit jaar zijn alle artikelen verkrijgbaar via de site.
 
2006 
Wehkamp wordt door het Scandinavische IK Investment Partners gekocht van GUS.
 
2007 
De naam Wehkamp wordt aangepast in wehkamp.nl
 
2008 
Het is zover: wehkamp.nl 100% online! In augustus dit jaar wordt de totaal vernieuwde website gelanceerd en de laatste papieren catalogus uitgegeven.
 

In december is wehkamp weer terug in Nederlandse handen, namelijk van Paul Nijhof, Ad Scheepbouwer (tot die tijd al commissaris van RFS Holland Holding) en Berend van der Maat.
 
2009 
Wehkamp wordt hoofdpartner van 3FM Serious Request en haalt 80.000,- op voor het Rode Kruis.
 
2010 
Het is tijd voor een nieuwe merkpositionering en strategie.
 
 
Online meets offline: wehkamp lanceert de w.app. Klanten krijgen korting door op een van de 5500 vooraf bepaalde locaties in Nederland te shoppen via de app.
 
 
Wehkamp doneert 108.835,- aan Serious Request.
 
2011 
In augustus lanceert wehkamp de ontwerpwedstrijd 'Kleur de Zomer'. Daarnaast wordt wehkamp radio gelanceerd, in samenwerking met Radio 538.
 
 
In oktober start wehkamp een samenwerking met Piet Hein Eek.
 
 
In november wint wehkamp de NIMA-Award voor 'Beste Marketingbedrijf van het jaar'. Ook gaat wehkamp deze maand samenwerken met Monique Collignon.
 
 
In december start wehkamp een strategische samenwerking met Hunkemöller. Daarnaast haalt wehkamp 251.595,- op voor 3FM Serious Request. Het hoogste bedrag voor deze actie ooit!
 
2012 
Dit jaar lanceert wehkamp strategische samenwerkingen met Mango, Sacha, Nutricia, Beiersdorf, WE Fashion, Steps, Didi, Superstar en Manfield.
 
 
In juni wordt 'Mama & Kind' gelanceerd, een platform speciaal voor moeders.
 
2015 
Koning Willem-Alexander opent ons gloednieuwe LSC in Zwolle. Het is het grootste geautomatiseerde distributiecentrum ter wereld voor online retail.
 
2016 
Wehkamp is de groenste onderneming van Overijssel.
 
2017 
Wehkamp voegt gratis verzending blijvend toe aan servicepropositie.
 

Vestigingen

Hoofdkantoor Zwolle
Het hoofdkantoor van wehkamp staat in Zwolle. Hier zijn centrale afdelingen, zoals inkoop, klantenservice, marketing, ICT en financiën gevestigd.

Meeuwenlaan 2
8011 BZ Zwolle
Fax: 038 - 497 34 95

Contact

BTW Wehkamp bv: NL 0074.14.961.B01
BTW Wehkamp Finance bv: NL 0032.24.582.B01
KvK-inschrijfnummer: 27109571

Logistiek Service Centrum Zwolle
Het Logistiek Service Centrum op bedrijventerrein Hessenpoort is het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld. Dankzij dit centrum is wehkamp in staat haar service verder te verbeteren. Zo krijgen klanten sinds 2016 hun pakketje nog dezelfde dag op iedere gewenste locatie in Nederland geleverd.

Al binnen 30 minuten na het plaatsen van je bestelling staat je pakketje klaar voor verzending. Dit komt door het geautomatiseerde magazijnsysteem met 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’, waar diverse artikelen liggen opgeslagen. De 468 geautomatiseerde shuttles zorgen ervoor dat je pakketje zo snel mogelijk jouw kant op komt.

Paderbornstraat 21
8028 NB Zwolle

Logistiek Service Centrum Maurik
Grote artikelen (meubelen, audio/video, witgoed etc.) distribueren we vanuit ons Logistiek Service Centrum in Maurik. Extra@Home zorgt voor de distributie van alle artikelen uit Maurik.

Homoetsestraat 3b
4021 HG Maurik

Keurmerken

Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
Wehkamp, marktleider op het gebied van online retail, is actief lid van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Bij deze organisatie zijn 800 bedrijven aangesloten.

Het Thuiswinkel Waarborg is hét Nederlandse keurmerk voor bedrijven die producten en/of diensten verkopen via internet. Alle leden van Thuiswinkel.org zijn te herkennen aan het keurmerk. Als consument kun je ervan op aan dat deze bedrijven de Algemene Voorwaarden Thuiswinkelen en gedragsregels van de vereniging naleven.
Voor meer informatie zie: www.thuiswinkel.org

MVO Nederland
Wehkamp is onder andere aangesloten bij MVO Nederland (nationale kennis- en netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen).
Voor meer informatie zie: www.mvonederland.nl

Bont voor Dieren
Wehkamp heeft de internationale bontvrijverklaring van Bont voor Dieren ondertekend en daarmee gekozen voor een bontvrij beleid.
Voor meer informatie zie: www.bontvoordieren.nl

Toegang voor iedereen
Wehkamp tekende in 2012 het Verdrag van Schiphol (onderdeel van het initiatief Toegang voor Iedereen). Een convenant waarin grote bedrijven in Nederland het belang van digitale toegankelijkheid onderschrijven. Daarbij werken deze bedrijven actief aan het toegankelijk maken van hun websites voor mensen met een beperking.
Voor meer informatie zie: www.toegangvooriedereen.nl/partners/

RND en VGT
Wehkamp is lid van de centrale onafhankelijke werkgeversorganisatie van de detailhandel, de Raad van de Nederlandse Detailhandel (RND) en de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Textiel (VGT).
Voor meer informatie zie: www.rndweb.nl

BSCI
Wehkamp hanteert de Code of Conduct van 'the Business Social Compliance Initiative' (BSCI), een initiatief van bedrijven die zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden in de wereldwijde toeleveringsketen. Wehkamp toetst haar leveranciers en assortiment aan BSCI en Europese wet- en regelgeving.
Voor meer informatie zie: www.bsci-intl.org

Lean & Green Award
In december 2012 ontving wehkamp de 'Lean and Green Award'. Deze award stimuleert bedrijven om naar een hoog duurzaamheidsniveau te streven door binnen vijf jaar hun CO2-uitstoot met minimaal 20% te reduceren en tegelijkertijd de winstgevendheid te vergroten. Het door wehkamp opgestelde plan van aanpak zal zorgen voor een vermindering van 3,5 miljoen kg CO2 (37,6%). Wehkamp is de eerste online retailer die de 'Lean and Green Award' in ontvangst mocht nemen.
Voor meer informatie zie: www.duurzamelogistiek.nl/nl-NL/lean-and-green/

MVO

MVO is geïntegreerd in al onze bedrijfsprocessen. Voor onze medewerkers is maatschappelijk verantwoord gedrag net zo gewoon als het verlenen van goede service. We gaan verder dan alleen het leveren van een goed product aan huis: we zorgen ook voor een gezond en veilig leefklimaat voor onze medewerkers en onze maatschappelijke omgeving.

We richten ons actief op zes verschillende speerpunten:
1. Verantwoording
2. Klanten
3. Medewerkers
4. Zakenpartners
5. Betrokkenheid bij de gemeenschap
6. Milieu

1. Verantwoording
Wehkamp wil een succesvolle onderneming zijn. Daarin past een goede balans tussen de specifieke belangen van de onderneming en die van de maatschappij waarin wehkamp opereert. Wehkamp kent haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en gaat daarbij uit van haar basiswaarden: betrouwbaarheid, respect, integriteit en professionaliteit. Bovendien rapporteert wehkamp duidelijk en concreet over haar voortgang op het gebied van MVO.

2. Klanten 
Wehkamp streeft naar een duurzame relatie met klanten. Die ontstaat door wederzijds betrouwbaar gedrag. We komen onze afspraken na en vinden dat we dit ook van onze klanten mogen verwachten. We staan open voor klachten en suggesties en lossen problemen op. Wehkamp speelt in op de persoonlijke behoeftes van klanten; daarom verzamelen we informatie over de individuele klant. De privacy van de klant blijft daarbij beschermd.

Richtlijnen Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet
De NVVK is de belangenvereniging van gemeentelijke kredietbanken, publieke instellingen en bedrijven die mensen met schulden helpen. Wehkamp Finance doet alleen zaken met instanties die zijn aangesloten bij de NVVK en gemeente-instanties. Wanneer een niet bij de NVVK aangesloten instantie ons benadert sturen wij een afwijzing naar zowel de betreffende klant als de instantie. Daarna informeren wij de klant over de meest gunstige manier om zijn of haar zaken af te handelen.

3. Medewerkers
Wehkamp stimuleert de bewustwording van haar personeel op MVO-gebied en het daarbij behorende gedrag. Wehkamp wil een goede werkgever zijn en biedt veilige en gezonde werkomstandigheden en concurrerende arbeidsvoorwaarden. Ook streeft wehkamp naar de optimale match tussen bedrijfsdoelstellingen en de persoonlijke doelstellingen van medewerkers. Er zijn volop mogelijkheden voor professionele ontwikkeling.

Top Employer
Wehkamp is in 2014 voor de derde keer op rij uitgeroepen tot Top Employer Nederland. Het exclusieve keurmerk wordt jaarlijks toegekend aan organisaties die zich - na onafhankelijk en objectief onderzoek - onderscheiden als koploper in HR management. Wehkamp is een van de 52 organisaties die dit jaar gecertificeerd is door de Top Employers Institute. Wehkamp scoort hoog vanwege de goede arbeidsvoorwaarden.

Beste Werkgevers
In 2012 heeft wehkamp de 42ste plaats behaald in het onderzoek naar de top vijftig ‘Beste Werkgevers van Nederland’. Ook is wehkamp in juni als hoogste nieuwe binnenkomer toegetreden tot de Ideal Employer Ranking 2013. Uit onderzoek, uitgevoerd door Universum onder ruim 10.000 Nederlandse studenten, bleek dat studenten en starters wehkamp als een aantrekkelijke werkgever zien.

4. Zakenpartners
Wehkamp streeft naar een duurzame relatie met haar zakenpartners. Het is belangrijk dat zij de wehkamp kernwaarden uitstralen wanneer ze onze klanten bedienen. We blijven hier continu over in gesprek.

Wehkamp gaat uitsluitend relaties aan met toeleveranciers in binnen- en buitenland die zich houden aan lokale wet- en regelgeving op het gebied van arbeid en milieu. Onze inkoopvoorwaarden bevatten eisen die zijn gebaseerd op ILO-normen. Samen met andere bedrijven werken we aan de verbetering van arbeidsomstandigheden bij toeleveranciers die gevestigd zijn in opkomende industrielanden.

5. Betrokkenheid bij de gemeenschap
Wehkamp is zich bewust van haar verantwoordelijkheid als grote onderneming in de regio's waar zij gevestigd is.

Wehkamp steunt het Kinderfonds en de Ronald McDonald Huizen 
Wij laten onze betrokkenheid zien door middel van donatie en sponsoring. Sinds 2002 doneren we aan het Ronald McDonald Kinderfonds en sponsoren we de Ronald McDonalds Huizen met producten uit ons assortiment. Het Ronald McDonald Kinderfonds helpt zieke of gehandicapte kinderen en hun families in Nederland. In Ronald McDonald Huizen kunnen gezinnen dichtbij hun zieke kind in het ziekenhuis of revalidatiecentrum logeren. Wij steunen ook Ronald McDonald Vakantie en Ronald McDonald Sport. Door deze initiatieven krijgen zieke of gehandicapte kinderen de kans om met het hele gezin op vakantie te gaan en samen te sporten.

6. Milieu
Wehkamp is zich bewust van de effecten van haar activiteiten op het milieu en probeert daarin verbeteringen aan te brengen. Zo richten we ons op het verminderen van afval en gebruik van grondstoffen en het verhogen van de efficiëntie van ons energiegebruik. Bovendien is wehkamp aangesloten bij Nedvang (NEDerland van Afval Naar Grondstof).

Lean & Green Award
Wehkamp ontving in december 2012 de 'Lean and Green Award'. Deze award stimuleert bedrijven om naar een hoog duurzaamheidsniveau te streven door binnen vijf jaar hun CO2-uitstoot met minimaal 20% te reduceren en tegelijkertijd de winstgevendheid te vergroten. Het door wehkamp opgestelde plan van aanpak zal zorgen voor een vermindering van 3,5 miljoen kg CO2 (37,6%). Wehkamp is de eerste online retailer die de 'Lean and Green Award' in ontvangst mocht nemen.

De groenste onderneming van Overijssel
In 2016 heeft wehkamp De Groene Twinkeling 2016 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan ondernemingen die zich inzetten voor duurzaamheid en biodiversiteit.

Public Relations

Public Relations bij wehkamp
De afdeling PR houdt zich bezig met het genereren van free publicity voor wehkamp, zowel online als offline. Ga naar www.wehkampreporter.nl voor informatie over actuele ontwikkelingen, persberichten en het aanvragen van beeldmateriaal.

Sponsorbeleid
Sinds 2002 doneren we aan het Ronald McDonald Kinderfonds en sponsoren we de Ronald McDonalds Huizen met producten uit ons assortiment. Het Ronald McDonald Kinderfonds helpt zieke of gehandicapte kinderen en hun families in Nederland. In Ronald McDonald Huizen kunnen gezinnen dichtbij hun zieke kind in het ziekenhuis of revalidatiecentrum logeren. Wij steunen ook Ronald McDonald Vakantie en Ronald McDonald Sport. Door deze initiatieven krijgen zieke of gehandicapte kinderen de kans om met het hele gezin op vakantie te gaan en samen te sporten. 

Voor sponsorverzoeken kun je contact opnemen met publicrelations@wehkamp.nl.