Retourneren

Zichttermijn & retourregels

Je hebt het recht om binnen 14 dagen, zonder opgave van redenen, een artikel retour te sturen (herroepingsrecht). Binnen deze termijn mag je het artikel bekijken, beoordelen en/of passen zoals je ook in een winkel doet, tenzij anders vermeld.

De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag:

  • waarop het artikel in je bezit is: 
  • bij meerdere artikelen in een bestelling, die afzonderlijk worden geleverd: waarop je het laatste artikel hebt ontvangen:
  • bij een artikel dat uit verschillende onderdelen bestaat: waarop je het laatste onderdeel hebt ontvangen.

Je maakt gebruik van het herroepingsrecht door: 

  • het geven van een retouropdracht via onze site, of via een van onze medewerkers.
  • het afgeven van de retourartikelen bij een DHL Servicepunt. 

Je kunt het artikel alleeen terug sturen als:

  • het artikel compleet is
  • in de - voor zover redelijkerwijs mogelijk - originele staat en fabrieksverpakking.

Sommige artikelen kun je niet retourneren, omdat de producten overeenkomstig jouw specificaties zijn aangepast. Daaronder verstaan we o.a. het verlengen van de aan/afvoerslang, het veranderen van de draairichting van een koelkastdeur, en het inbouwen van apparatuur. Of artikelen die duidelijk persoonlijk van aard zijn, een beperkte houdbaarheid hebben, of door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, en audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de verzegeling is verbroken.

Bij elke levering ontvang je een afleverings-  en retourbon. Om gebruik te maken van je herroepingsrecht, is het voldoende om alleen de retourbon mee te sturen .
 
Je kunt ook door het invullen van het modelformulier aangeven dat je gebruik wilt maken van het herroepingsrecht. Je bent echter niet verplicht het modelformulier te gebruiken, want ook zonder het formulier geldt het herroepingsrecht.
 
 
Met het toepassen van het herroepingsrecht vervalt niet je eventuele betaalverplichting. Je zult wel binnen de gestelde termijn moeten betalen. Is door het retour verwerken in onze administratie een tegoed ontstaan en heb je de bestelling vooraf met Ideal betaald, dan storten wij dit direct terug.
Het bedrag staat binnen enkele dagen, doch uiterlijk binnen 14 dagen na verwerking van het retour op je rekening. Als je de gehele bestelling retour stuurt, betalen wij ook de verzendkosten terug.  Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee jij ons hebt betaald.

 


Gratis retourneren en terugbetalen

Je kunt voor je bestelling binnen de zichttermijn van 14 dagen gratis een retouropdracht doorgeven, mits je aan de spelregels voldoet. Als je de gehele bestelling retourneert, worden de in rekening gebrachte verzendkosten gecorrigeerd. Behoud je een deel, dan betaal je voor het verzendklaar maken, controleren, transporteren en bezorgen van je bestelling een bijdrage afhankelijk van artikelsoort en -gewicht. Zijn de verzendkosten nog niet afgeboekt na het retourneren van de gehele bestelling, dan gebeurt dit bij het opmaken van je eerstvolgende rekening. De artikelen worden uiterlijk binnen 2 weken na ontvangst in ons magazijn retour verwerkt.

Heb je je bestelling vooraf met iDEAL betaald en is er door het retour verwerken van de artikelen in onze administratie een tegoed ontstaan, dan storten wij dit direct terug. Het bedrag staat binnen enkele dagen, doch uiterlijk binnen 14 dagen na verwerking van het retour op je rekening. Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee jij ons betaald hebt. Als je nog facturen met een betalingsachterstand open hebt staan, storten wij niet terug. We verrekenen het bedrag dan met dit openstaande saldo.

Tegoeden, ontstaan door het verzilveren van een waardebon betalen wij niet uit.

Retourafspraak

Voor een snelle en goede verwerking van het teruggestuurde artikel is het volgende van belang:
  • Voeg altijd de retourbon bij het pakket.
  • Stuur je meer dan één pakje terug en heb je maar één retourbon, voeg dan bij de andere pakketten een brief met daarop je naam, adres en klantnummer.
  • Bij een 'hangend vervoer'-artikel: bevestig de retourbon stevig aan de plastic beschermhoes.
  • Op pakketten die je retourneert aan wehkamp.nl hoef je geen adres te vermelden. De ophaaldienst weet waar de artikelen naartoe moeten. Geef je je pakket af bij DHL, dan is vermelden dat het pakket naar wehkamp.nl terug moet voldoende (ook als je de originele zak niet meer hebt).

Zelf wegbrengen - DHL Parcelshop
De meeste kleinere artikelen kun je afgeven bij een DHL Parcelshop. Als je tijdens het bestellen de mogelijkheid kreeg de artikelen zelf af te halen, dan kun je de artikelen ook via DHL retourneren. Je hoeft hiervoor van tevoren geen afspraak te maken. Het is nog niet mogelijk om pakketten te retourneren via een Parcelstation.

Kleine artikelen
Wil je kleine artikelen liever thuis laten ophalen, dan geef je onder Retour doorgeven op Mijn wehkamp.nl aan op welke datum en op welk dagdeel je de bestelling wilt laten ophalen.
Ben je onverwacht niet thuis wanneer onze ophaaldienst komt? Zij laten een bericht achter met informatie over de vervolgafspraak.


Grote artikelen
Grote artikelen kunnen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur en zaterdag tussen 08.00 en 19.00 uur worden opgehaald. Onder Retour doorgeven op Mijn wehkamp.nl geef je aan op welke datum je de bestelling wilt laten ophalen. Soms kun je daar de artikelen die je terug wilt sturen niet terug vinden. Neem in dat geval contact met ons op.

Op de avond voor de ophaaldatum of uiterlijk om 8.00 uur op de dag zelf, ontvang je bericht over het tijdstip waarop jouw retourzending wordt opgehaald. Je vindt deze informatie vanaf dat moment ook onder Openstaande retourafspraken op Mijn wehkamp.nl.

Ben je onverwacht niet thuis wanneer onze ophaaldienst komt? We vragen je hierover zo snel mogelijk contact met ons op te nemen, zodat de vrachtwagen niet voor niets rijdt.

Directe levering door de fabrikant
Artikelen die rechtstreeks door de fabrikant zijn geleverd (zoals zonnebanken, grote fitnessapparaten en Amerikaanse koelkasten), moeten opgehaald worden door de fabrikant. Omdat je hiervoor online geen afspraak kunt maken, kun je het beste contact met ons opnemen voor het maken van een afspraak.

Ruilen

Het ruilen van een artikel voor hetzelfde artikel in een andere maat of kleur, geldt als een nieuwe bestelling. Je retourneert je oude bestelling binnen de zichttermijn en geeft je nieuwe bestelling door zoals je gewend bent. We brengen dan ook verzendkosten in rekening voor het verwerken en bezorgen van deze bestelling.
Moet een artikel geruild worden door een fout van ons of door een defect, dan zijn de kosten uiteraard voor onze rekening.

Retour volgen

Niet alle artikelen worden altijd tegelijk door ons verwerkt, ook als je ze in één keer hebt geretourneerd. Op Mijn wehkamp.nl kun je jouw retourzending volgen met het zendingnummer dat je vindt op het retourbewijs van DHL of onze ophaaldienst.
Onder Openstaande retourafspraken zie je wanneer het artikel wordt opgehaald en bij Mijn verwerkte retouren kun je zien welke artikelen er inmiddels retour zijn verwerkt in ons magazijn. Je ontvangt hiervan ook bericht via e-mail.

Is het meer dan twee weken geleden dat je iets retour hebt gestuurd en is je retour nog steeds niet verwerkt bij je saldo, dan kun je het beste contact opnemen met onze klantenservice.

Door het verwerken van een retour kan er een tegoed ontstaan. De voorwaarden voor het terug betalen kun je vinden onder Gratis retourneren en terugbetalen.