18 juni 2020

Wehkamp zet volgende stap in strategie: een nieuwe organisatie


Wehkamp wil haar organisatie nog efficiënter en wendbaarder maken vanwege de steeds sneller veranderende onlinemarkt. Om dit te bereiken heeft Wehkamp een plan gemaakt om processen op het hoofdkantoor verder te automatiseren en vereenvoudigen. Ook is Wehkamp voornemens om haar activiteiten van het distributiecentrum in Maurik en de fotostudio onder te brengen bij het hoofddistributiecentrum in Zwolle. Deze stappen volgen op de nieuwe koers die Wehkamp vorig jaar heeft ingezet door zich te richten op een beter samengesteld assortiment, meer inspiratie en een premium winkelervaring. De eerste resultaten van de ingezette koers zijn bemoedigend. Wehkamp heeft in verband met haar plannen een adviesaanvraag gedaan bij de Ondernemingsraad. 

“Online winkelen wordt nog belangrijker voor consumenten en het speelveld in de onlinemarkt verandert razendsnel. De coronacrisis heeft die veranderingen ook nog eens enorm versneld. We hebben in de afgelopen jaren hard gewerkt om Wehkamp gereed te maken voor de toekomst door te transformeren van postorderbedrijf tot een van de grootste Nederlandse webwinkels. Waar voorheen een breed aanbod belangrijk was, willen klanten nu vooral geïnspireerd worden met een goede selectie van artikelen. En daar richten we ons nu op. We willen groeien in mode, waar we traditioneel sterk in zijn, maar ook in productgroepen als wonen, kinderen en beauty. Daar is ook een andere manier van werken voor nodig en die gaan we in deze fase uitrollen. We worden wendbaarder en efficiënter zodat we snel in kunnen blijven spelen op nieuwe ontwikkelingen en kansen. Dit doen we voor Wehkamp, onze medewerkers en natuurlijk voor de miljoenen Nederlandse gezinnen die iedere dag bij ons winkelen,” aldus Graham Harris, CEO van Wehkamp.

Investeren in Wehkamp
In de komende jaren zal de nadruk bij Wehkamp nog meer komen te liggen op een premium winkelbeleving, onderscheidenheid, partnerschappen met merken zoals HEMA en Hunkemöller en productpresentatie. Hierdoor zijn er niet alleen nieuwe expertises nodig, maar dit verlangt ook een andere en efficiënte werkwijze. Om dit te bereiken wil Wehkamp verschillende organisatieverbeteringen doorvoeren zoals het verder automatiseren van processen. Door de voorgenomen veranderingen zullen sommige functies overbodig worden en zal het aantal vaste arbeidsplaatsen op het hoofdkantoor met maximaal 30 afnemen. Voor deze medewerkers is er een sociaal plan opgesteld. Zij worden zo veel mogelijk begeleid naar ander werk. Wehkamp is hierover in gesprek met de vakbonden.

Daarnaast is Wehkamp van plan om in het DC in Zwolle een nieuwe en moderne fotostudio in te richten. Momenteel heeft Wehkamp een aparte fotostudio in Zwolle en er worden op dagelijkse basis producten vervoerd tussen het DC en de studio. Na de integratie zou dat overbodig worden. Met deze verandering zijn geen arbeidsplaatsen gemoeid.

Logistiek belangrijker dan ooit
Een snelle en betrouwbare bezorging is belangrijker dan ooit. Het distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle is een van de meest geavanceerde ter wereld. Hierdoor wordt 99,9% van de bestellingen binnen de afgesproken tijd bij klanten bezorgd. Grote artikelen zoals meubelen worden momenteel verzonden vanuit een tweede distributiecentrum in Maurik. Om de logistieke operatie nog efficiënter en betrouwbaarder te maken worden de activiteiten van Maurik tegen het eind van dit jaar ondergebracht in het hoofddistributiecentrum in Zwolle. Alle vaste medewerkers hebben de mogelijkheid om overgeplaatst te worden naar Zwolle. Als zij niet meeverhuizen, geldt er voor hen een sociaal plan dat gericht is op de begeleiding naar ander werk.