03 augustus 2020

Wehkamp behaalt betere resultaten in 2019/20 dankzij strategie

 

  • Genormaliseerde EBITDA stijgt met meer dan 50% als gevolg van de groeistrategie
  • Current trading: In het eerste kwartaal van 2020/21 zijn de omzet en het resultaat gestegen

Wehkamp Groep ('Wehkamp') heeft zijn onderliggende financiële resultaten in het boekjaar van april 2019 tot maart 2020 aanzienlijk verbeterd. De genormaliseerde EBITDA steeg met meer dan 50% ten opzichte van een jaar eerder, tot €24 miljoen. De stijging werd vooral gedreven door de succesvolle uitrol van de strategie, de focus op meer winstgevende productcategorieën en kostenbeheersing. De totale klantenomzet daalde licht met 3% tot €640 miljoen.

Graham Harris, CEO Wehkamp: "We zijn verheugd dat onze inspanningen en de aanscherping van onze strategie hebben geleid tot aanzienlijk betere resultaten. We hebben ons gericht op meer winstgevende productcategorieën, kostenbeheersing en een verbeterde promotiestrategie. Een belangrijke pijler van onze strategie is het vergroten van de betrokkenheid bij ons zeer loyale klantenbestand. We zijn het nieuwe boekjaar ook goed begonnen; de opwaartse trend heeft zich in de eerste drie maanden van dit nieuwe boekjaar voortgezet. Door ons te richten op winstgevende productcategorieën zoals wonen, uit te blinken met de juiste assortimentssamenstelling en het bieden van een premium winkelbeleving, weten we klanten te inspireren, aan te trekken en te binden.

We werken momenteel aan het in lijn brengen van onze organisatie met onze strategie. Dit zal Wehkamp een stuk wendbaarder en efficiënter maken, zodat we toekomstbestendig blijven en optimaal kunnen blijven profiteren van kansen in een steeds sneller veranderende online markt. Bovendien ligt Lacent, het bedrijfsonderdeel dat financiële diensten aanbiedt aan de klanten van Wehkamp, op koers met haar strategie, die erop gericht is om financiële diensten zo transparant, duidelijk en veilig mogelijk aan te bieden. Lacent heeft al enige tijd belangstelling van andere retailers, naast BCC, en daarom gaan we onze financiële diensten via meer retailers aanbieden onder de naam Tinka".

Strategische update
Dankzij de digitale transformatie heeft Wehkamp zijn leidende positie in de Nederlandse online retailmarkt kunnen versterken. De afgelopen jaren heeft Wehkamp aanzienlijk geïnvesteerd in technologie en in het zeer geavanceerde logistieke centrum in Zwolle. Het afgelopen jaar lag de focus vooral op het aantrekken van retailtalent en het versterken van het productaanbod, de promotie en het inkoopbeleid. Als gevolg van de aangescherpte strategie is de genormaliseerde EBITDA van Wehkamp in het boekjaar 2019/20 met meer dan 50% gestegen tot €24 miljoen.

Wehkamp bevindt zich momenteel in de volgende fase van zijn groeistrategie, die erop gericht is de meest inspirerende online winkel voor mode en wonen in Nederland te worden. De focus binnen deze strategie ligt op het investeren in een uniek en goed samengesteld assortiment volgens de laatste trends, het groeien in de wooncategorie, het uitbreiden van samenwerkingsverbanden zoals Wehkamp die heeft met HEMA en het investeren in innovatieve technologie en klantenloyalty.

Financiële dienstverlening
De strategie van Lacent, het bedrijfsonderdeel dat financiële diensten verleent aan klanten van zowel Wehkamp als BCC, is gericht op het versterken van de leidende positie en het uitgroeien tot de meest klantvriendelijke, transparante en verantwoordelijke aanbieder van financiële diensten met betrekking tot productaankopen.

Lacent breidt conform de strategie haar interne beleid uit, bovenop de bestaande wettelijke bepalingen, om te zorgen voor een verdere vermindering van betalingsachterstanden. De omzet van de financiële dienstverlening aan klanten is in het afgelopen jaar met 13% is gedaald, mede door de aanscherping van de interne beoordelingsregels voor nieuwe klanten. Tegelijkertijd ziet het bedrijf het aantal klanten met betalingsachterstanden aanzienlijk dalen.

Duurzaamheid
Wehkamp wil het leven van gezinnen mooier en gemakkelijker maken, maar ook het leven van hun kinderen en volgende generaties.

In het boekjaar 2019/20 introduceerde Wehkamp nieuwe verzendzakken van 100% gerecycled materiaal. Met deze stap vermindert Wehkamp de CO2-uitstoot met ongeveer 64%. Zakken bevatten aanzienlijk minder lucht dan dozen, waardoor bestelwagens efficiënter kunnen worden geladen. Daarnaast heeft Wehkamp de koraalrode dozen vervangen door een neutrale éénkleurige doos, waardoor tot 95% inkt wordt bespaard.

Vooruitblik
Voor het nieuwe boekjaar verwacht Wehkamp dat de omzet en winstgevendheid van de retailactiviteiten verder zal toenemen. Wehkamp verwacht met name groei in de categorieën mode, living, beauty en baby.

Voor het einde van het nieuwe boekjaar wil Lacent haar diensten aanbieden aan een bredere klantengroep via andere retailers onder de vernieuwde naam Tinka. Deze stap en de strategie van Lacent moeten de komende jaren zorgen voor een duurzame en gezonde groei. Lacent verwacht aan het einde van het kalenderjaar 2020 de eerste samenwerkingsverbanden met andere retailers aan te kunnen kondigen.

Vooruitlopend op het besluit van de overheid om de maximale wettelijke rente van 11 augustus 2020 tot maart 2021 te verlagen, heeft Lacent de rente van haar dienstverlening in juli 2020 verlaagd naar 9,9%. Dit zal de resultaten in het nieuwe boekjaar beïnvloeden, maar we verwachten dat dit zal worden gecompenseerd door verdere verbeteringen in onze retailactiviteiten en verwachten dat de verbreding van de klantgroep van Lacent de komende jaren zal bijdragen aan de totale resultaten.