Bedrijfsinformatie

Over Wehkamp

Als pure e-commerce speler sinds 2010 is Wehkamp sterk verbonden met de Nederlandse samenleving en dit komt mede door haar lange historie die 70 jaar terugvoert tot 1952 toen Wehkamp begon als een postorderbedrijf. Vandaag de dag koopt ruim 30% van de Nederlandse gezinnen bij Wehkamp. Het bedrijf onderscheidt zich van andere e-commercespelers door een continue focus op het bieden van de 'meest inspirerende, gecureerde en relevante online shop voor mode en wonen'.

Wehkamp biedt meer dan 2.500 wereldwijde en lokaal bekende merken, naast het groeiende private-labelassortiment, aan een actief klantenbestand van 2,5 miljoen klanten. De Wehkamp-app wordt voor het bedrijf en de klanten steeds belangrijker en in maart 2021 werd ruim 30% van de omzet geboekt via de app.

Wehkamp heeft in de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in infrastructuur, data en technologie, waaronder een gecentraliseerd distributiecentrum in Zwolle. De faciliteit beschikt over geautomatiseerde orderverzamellijnen, geautomatiseerde verpakkingslijnen en een ultramoderne creatieve fotostudio, waardoor Wehkamp een premium winkelervaring kan bieden inclusief de mogelijkheid om de bestelling de volgende dag bezorgd te krijgen als er voor 23:59 uur wordt besteld.

Wehkamp is gecommitteerd om haar CO2 voetafdruk te verkleinen en won, tijdens de Shopping Awards 2020, de Duurzaamheid Award, voor het bedrijf met de grootste duurzaamheidsverbetering in 2020. Dit was een erkenning voor het verduurzamen van de verpakkingen, waarmee de CO2-uitstoot met 64% werd verminderd.

Geschiedenis

In 1952 had Herman Wehkamp de leiding over een paar winkeltjes van zijn ouders in het noordoosten van Nederland. De winkels liepen goed en waren een begrip in de regio, maar Herman wilde meer. Hij wilde een groter bereik. Hij las over postorderbedrijven in Amerika en kreeg het idee om in Nederland hetzelfde te doen. Weinig mensen hadden er vertrouwen in, maar hij kreeg van zijn moeder één kans om het te proberen. Met een lening van zijn moeder, kocht Herman een stapel matrassen en investeerde duizend gulden in advertentiekosten. Het werd een groot succes. De advertenties bundelde Herman in 1955 in een catalogus. Dat sloeg aan en in de jaren erna werd de iconische Wehkamp-catalogus een begrip. In 1995 ging Wehkamp als een van de eerste bedrijven in Nederland voor een deel online en in 2010 stapte het bedrijf volledig over.

Wehkamp is onderdeel van de Britse private equity-onderneming Apax Partners.

Distributiecentrum Zwolle

In de zomer van 2015 opende Zijne Majesteit de Koning in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld. Met het nieuwe centrum is Wehkamp in staat haar klanten een zeer snelle en betrouwbare bezorging te bieden. Binnen 30 minuten na plaatsing van een bestelling staat een pakketje klaar voor verzending.

Het geautomatiseerde magazijnsysteem heeft bijna 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’ waar de diverse artikelen liggen opgeslagen. De artikelen worden opgehaald door 468 geautomatiseerde shuttles. Daarmee is het distributiecentrum het grootste geautomatiseerde ter wereld voor online retail.

Het gebouw heeft een BREEAM “Excellent” certificering voor duurzaamheid. Op het dak van het pand ligt een van de grootste zonnepanelenvelden van Nederland, dat 40% van de energiebehoefte voorziet. Daarnaast wordt er onder andere gebruik gemaakt van een warmte-koudeopslag en is een ecologische tuin aangelegd.

Op 22 maart 2019 werd het tweede nieuwe distributiecentrum in Zwolle geopend. Dit nieuwe pand is gekoppeld aan het huidige gebouw, waardoor een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum is ontstaan van zo'n 110.000 m2.

Raad van bestuur

Wehkamp wordt als onderneming bestuurd door:

• Graham Harris, CEO, statutair bestuurder sinds 10 april 2019, Britse nationaliteit
  • Frank van Valderen, CFO, statutair bestuurder sinds 1 januari 2021, Nederlandse nationaliteit

Raad van commissarissen

De Raad van Commissarissen bestaat uit vijf leden en heeft een toezichthoudende functie.

• T.N. Hall (1967) - voorzitter RvC en commissaris sinds 09-09-2015 - Britse nationaliteit (Apax)
  • G.A. Ribbink (1964) - commissaris sinds 09-02-2018 - Nederlandse nationaliteit
  • J.J. Browett (1963) - commissaris sinds 09-02-2018 - Britse nationaliteit
  • H.J.M. Knaapen (1958) - commissaris sinds 29-10-2020 - Nederlandse nationaliteit