12
januari
2018
|
09:09
Europe/Amsterdam

wehkamp groeit hard en breidt distributiecentrum uit

flexibel distributiecentrum van ruim 60.000 m2 in Zwolle voor ultieme klantbeleving

Wehkamp start begin 2018 met de bouw van een tweede distributiecentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle. Op deze manier kan de huidige groei worden gefaciliteerd en kan wehkamp verder innoveren, waarbij de ultieme klantervaring centraal staat. Het nieuwe gebouw komt naast het huidige pand, het volledig geautomatiseerde e-commerce centrum, zodat er een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum ontstaat van in totaal ruim 60.000 m2. Het nieuwe distributiecentrum zal naar verwachting eind 2018 gereed zijn.

Versnelde groei

Op dit moment groeit wehkamp hard, zowel in orders als in nieuwe klanten. Om deze versnelde groei te kunnen faciliteren, is besloten het huidige distributiecentrum uit te breiden. Aan het huidige gebouw van 35.000 m2 wordt 25.000 m2 toegevoegd in de vorm van een nieuw te bouwen pand, zodat er een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum ontstaat van in totaal ruim 60.000 m2. De realisatie van de bouw wordt, net als bij het huidige pand, gedaan in samenwerking met vastgoedpartner WDP. Zij zijn tevens eigenaar van de twee gebouwen. Wehkamp en WDP investeren samen ruim 40 miljoen euro in deze bouw. “Steeds meer mensen, waaronder vooral veel gezinnen, weten hun weg naar wehkamp te vinden. En online winkelen zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Daarbij is de ultieme klantervaring voor ons het allerbelangrijkste. Dat zit hem in de shopervaring, de service en het assortiment. Wij willen verder investeren in groei en innovatieve oplossingen, zowel voor onze klanten als voor onze partners. Deze extra ruimte geeft ons enorme flexibiliteit om assortiment toe te voegen en zorgt ervoor dat we de snelste en de betrouwbaarste blijven”, aldus Maarten Tibosch, Chief Operation Officer van wehkamp.

200.000 klantbestellingen per dag

De realisatie van het nieuwe distributiecentrum bestaat uit meerdere fases. Met fase 1, het uitbreiden van de capaciteit binnen de muren van het huidige distributiecentrum, is al begonnen. Het huidige geautomatiseerde magazijn groeit van 450.000 naar 525.000 opslaglocaties. Het aantal pickstations, waar klantbestellingen worden ingepakt, van 24 naar 28. Op deze wijze kunnen straks meer dan 200.000 klantbestellingen per dag worden verwerkt. Met fase 2 wordt begin 2018 gestart. Dan zal het nieuwe pand gebouwd worden, dat gekoppeld wordt aan het huidige distributiecentrum. Zo ontstaat er in Zwolle een multifunctioneel en flexibel distributiecentrum met extra opslagcapaciteit. Naast Zwolle heeft wehkamp ook een distributiecentrum in Maurik. Na de realisatie heeft wehkamp in totaal ruim 135.000 m2 aan magazijncapaciteit in Nederland.

17.000 zonnepanelen

Ook dit nieuwe pand wordt duurzaam gebouwd, onder andere door het gebruik van duurzame materialen, 100% ledverlichting en een warmte- en koudeopslag voor beide panden. Daarnaast worden er laadpalen geplaatst voor elektrische auto’s. Ook zullen er 7.000 zonnepanelen op het dak geplaatst worden, waardoor er in totaal een zonnepanelenveld ontstaat van ruim 17.000 panelen.

Honderden nieuwe banen voor de regio Zwolle

De komst van het nieuwe distributiecentrum van wehkamp op bedrijventerrein Hessenpoort betekent voor Zwolle en omgeving opnieuw een groei in het aantal arbeidsplaatsen. René de Heer, Wethouder Economie & Vastgoed van de gemeente Zwolle: “Wij zijn er heel blij mee dat wehkamp hier gaat uitbreiden. Deze keuze onderstreept het grote belang van Hessenpoort als grootschalig en strategisch bedrijventerrein voor de regio Zwolle. Niet alleen blijft de werkgelegenheid daarmee behouden voor de regio, door deze uitbreiding kan de regio Zwolle de komende jaren enkele honderden nieuwe banen tegemoetzien. De groei van wehkamp betekent ook groei voor de regio.”

 

Over wehkamp

Wehkamp is hét online warenhuis voor gezinnen in Nederland. Wehkamp heeft ruim 2 miljoen vaste klanten, meer dan 500.000 bezoekers per dag en verstuurt meer dan 10 miljoen pakketten per jaar. En steeds meer mensen weten hun weg naar wehkamp te vinden. Het assortiment bestaat uit ruim 400.000 verschillende artikelen van 2.000 merken, verdeeld over de categorieën mode, wonen & slapen, tuin & klussen, huishouden, elektronica, speelgoed & games, sport & vrije tijd en mooi & gezond. Onze missie is simpel: wij willen het leven van alle gezinnen in Nederland mooier en makkelijker maken.