05
oktober
2018
|
20:26
Europe/Amsterdam

Wehkamp boekt hogere omzet in 2017

Retailtak Wehkamp groeit door, aantal nieuwe klanten fors gestegen en verdere uitbreiding strategische samenwerkingen

Wehkamp (retail) groeit voor én door gezinnen. Het online warenhuis krijgt veel nieuwe klanten (+10%) en ook het aantal bestellingen stijgt fors (+20%). De kredietportefeuille van Wehkamp Finance laat daarentegen een daling zien. De totale netto omzet van Wehkamp Groep is over 2017/2018 gestegen met 4.6% in vergelijking tot het boekjaar ervoor. Afgelopen jaar stond in het teken van strategische focus en meerdere grote investeringen. Het genormaliseerde EBITDA kwam uit op €22 miljoen.

Digitale transformatie in 3 fases

De markt waarin Wehkamp zich beweegt is zeer dynamisch. Om verder te kunnen groeien, startte het online warenhuis twee jaar geleden een digitale transformatie. Deze focus op groei en transformatie kan worden opgedeeld in drie fases. In fase 1 (2016) lag de nadruk op stabilisering. Het businessmodel werd gesimplificeerd en Wehkamp startte met gratis bezorging boven de €20,-. In de tweede fase (2017) is een duidelijke strategie geïmplementeerd. Er kwam een rigoureuze focus op gezinnen, het assortiment werd op deze doelgroep aangepast en de ultieme klantervaring werd een van de belangrijkste doelstellingen van het bedrijf als geheel. Daarnaast zijn miljoeneninvesteringen gedaan in o.a. de bouw van een tweede distributiecentrum in Zwolle, diverse ICT-projecten en het opzetten van een compleet nieuwe afdeling Product. Nu gaat Wehkamp richting de derde fase. Hierbij worden drie belangrijke focusgebieden onderscheiden: het versneld laten groeien van de destinatiecategorieën [1] (mode, wonen, beauty en baby/kind), het verder uitbreiden van het aantal alliantiepartners en het verder laten groeien van het aantal klanten.

Strategische focus in veranderende markten (retail en krediet)

Het gaat goed met de retailtak van Wehkamp. Met name de vraag in de destinatiecategorieën stijgt enorm. Zo laat de bruto-vraag naar Fashion, een belangrijke categorie voor Wehkamp, een groei zien van zo’n 20%. De verkoop van kredietproducten bleef zoals verwacht het afgelopen jaar wel achter. Dit heeft te maken met een verbeterd economisch klimaat, een veranderende markt én verscherpte regelgeving. Als gevolg van de strategische keuzes, investeringen en een dalende omzet uit krediet, is de realisatie van de in 2015 gestelde EBITDA-doelen, vertraagd. Dit heeft geresulteerd in een afschrijving op de goodwill van €49,6 miljoen (op het totaalbedrag van €228 miljoen). De komende tijd komt voor Wehkamp de focus te liggen op het versnellen van de groei in retail door het vergroten van het marktaandeel van Wehkamp onder gezinnen. Daarnaast wordt er een nieuwe kredietstrategie ontwikkeld, waarbij de nadruk ligt op verdere digitalisering, vernieuwde producten en nieuwe services.

Piet Coelewij, ceo van Wehkamp: “De digitale transformatie van Wehkamp ligt op koers. Steeds meer vrouwen weten Wehkamp te vinden als dé winkel voor mode, wonen, beauty en baby/kind. Op deze categorieën ligt onze focus en daar groeien we nu versneld. Voor andere categorieën, die relevant zijn voor gezinnen, investeren we in diverse grote alliantiepartners, zoals bijvoorbeeld BCC. Andere grote samenwerkingen zitten in de pijplijn. Deze strategie resulteert nu al in een duidelijke groei van de brutomarge. Wij zijn een Nederlandse speler en wij zijn er voor Nederlandse vrouwen. Wij geloven in deze lokale aanpak. We zijn tevreden over de huidige koers en de vooruitgang die we boeken. We richten ons nu op het doorzetten van deze groei, waarbij het verder verbeteren van de shopervaring voor vrouwen en hun gezin centraal staat”.

 

[1] Destinatiecategorieën zijn de categorieën waar Wehkamp om bekend staat en wíl staan. Voor deze categorieën komen vrouwen gericht bij Wehkamp shoppen.

 

Over Wehkamp

Wehkamp is het meest verrassende online warenhuis van Nederland. Wehkamp heeft ruim 2,7 miljoen vaste klanten, meer dan 500.000 bezoekers per dag en verstuurt meer dan 10 miljoen pakketten per jaar. En steeds meer vrouwen weten hun weg naar Wehkamp te vinden. Het assortiment bestaat uit ruim 400.000 verschillende artikelen van zo’n 2.000 merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby/kind. Wehkamp verkoopt grote internationale merken, lokale merken, kleine merken en exclusieve merken. Daarnaast produceert Wehkamp veel collecties onder private label. Wehkamp gelooft erin om mode en lifestyle op een slimme manier te combineren met online technologie en een fijne shopervaring, om zo een relevant en overtuigd platform te kunnen bieden aan haar klanten en partners. Inmiddels shopt meer dan 50% van de klanten mobiel en dan voornamelijk via de app. Voor het volledige assortiment geldt vandaag besteld, morgen in huis met gratis verzending én gratis retour. De missie van Wehkamp is simpel: het leven van alle gezinnen in Nederland mooier en makkelijker maken.