03
april
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Opnieuw recordjaar voor online retailgroep RFS Holland Holding

  • Voorlopige cijfers: Omzet +12%;  EBITDA +9%; operationele cash flow + 8%
  • Onlineverkopen + 15%
  • Aantal verkochte producten: 15,6 miljoen
  • Versnelde groei verwacht in 2012/2013

ZWOLLE, 3 april 2012 - Online retailgroep RFS Holland Holding BV (RFS) sluit op basis van de voorlopige cijfers het boekjaar, dat is geëindigd op 31 maart 2012, af met een omzet van € 548 miljoen. Dit is een stijging van ruim 12% ten opzichte van het vorige boekjaar. De omzet in online-verkopen is met 15% toegenomen; dit is 6 procentpunten hoger ten opzichte van de marktgroei die 9% bedroeg in 2011. RFS zag het totaal aantal online verkochte producten toenemen naar 15,6 miljoen. Ook het aantal bezoekers aan de online winkels steeg met ruim 22% naar 137 miljoen op jaarbasis. Het operationele resultaat (EBITDA) lag met € 60 miljoen 9% hoger ten opzichte van het boekjaar daarvoor. De operationele cash flow steeg met 8% naar € 68 miljoen. Van alle on-line aankopen komt inmiddels 7% via het mobiele kanaal (smartphones & tablets)

Marktleider, in online winkelen, wehkamp.nl, realiseerde groei in al zijn zogeheten vijf  belevingswerelden: Mode, - Huis, Tuin & Do It Yourself, - Elektronica, Entertainment & Huishoudapparatuur, - Sport & Vrije Tijd en Mooi & Gezond. De omzet van de strategische partners als C&A, Etam Groep, Beter Bed, De Mandemakers Groep, Nelson Schoenen en Scapino groeide goed. wehkamp.nl sloot nieuwe strategische partnerships met Procter and Gamble, Hunkemöller, Henkel, Beiersdorf en heel recent met Nutricia, Sacha en  Mango. Daarnaast ging wehkamp.nl een samenwerking aan met industrieel ontwerper Piet Hein Eek en met modeontwerpster Monique Collignon.  

Create2Fit, dat acht gespecialiseerde internetwinkels exploiteert, realiseerde een onverminderd sterke groei in alle winkels behalve in plasmadiscounter.nl. Daar was de afnemende vraag naar televisies merkbaar ten opzichte van het vorige boekjaar. Create2Fit wist zijn marktaandeel in dat segment uit te bouwen.

Ook fonq.nl, dat naast een webwarenhuis meer dan 125 gespecialiseerde webwinkels met veel bekende merken heeft, groeide onverminderd door. In 2011 zijn ook webshops in België en Duitsland geopend en verkoopt fonq.nl via derden ook in andere landen.

Bij financieel dienstverlener Lacent ontwikkelde de omzet zich stabiel.

Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding (RFS) zegt: “RFS heeft ook dit boekjaar dat eind maart is afgerond dubbelcijferige groei laten zien met een versnelling van de groei in het tweede half jaar. Door een consistente dubbelcijferige groei de laatste jaren is RFS een financieel uiterst gezonde onderneming. Dit vormt een solide basis voor verdere groeiversnelling. Het komend jaar zetten we deze groeiversnelling door met het in hoog tempo verder uitbouwen van wehkamp.nl als dé A-locatie op het web. Hiervoor worden met diverse retailers allianties gesloten en gaan we ook meer samenwerkingen aan met A-merken. Het onderscheidend vermogen zal verder ook worden vergroot door investeringen in de private labels.”