19
april
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

ONLINE RETAILGROEP RFS HOLLAND HOLDING REALISEERT 8% OMZETSTIJGING

Webverkopen RFS stijgen met 12%

  • Aantrekkelijkheid wehkamp.nl als dé A-locatie op het web verder versterkt met uitbreiding zeven nieuwe strategische allianties;
  • Aantal verkochte producten: +17%; bezoekers +7%;
  • Verdere groei online-omzet verwacht.
ZWOLLE, 19 april 2013 - Online retailgroep RFS Holland Holding BV (RFS) sluit op basis van de voorlopige cijfers het boekjaar, dat is geëindigd op 31 maart 2013, af met een omzet van € 590 miljoen, een stijging met 8%. De webverkopen van RFS, (de totale online-omzet van wehkamp.nl, Create2fit en Fonq inclusief de online-omzet van de strategische allianties) stegen in lijn met de markt met 12% van
€ 507 miljoen naar € 569 miljoen, ondanks de economische crisis en aanhoudend lage consumentenvertrouwen. RFS zag het aantal online verkochte producten toenemen met 17% tot 18 miljoen. Ook het aantal bezoekers aan de online winkels nam verder toe met ruim 7% naar 147 miljoen op jaarbasis. De verkoop via mobiel (smartphone en tablet) is inmiddels goed voor 22% van de totale online-omzet. In het vorige boekjaar was dit nog 7%.


De marges stonden licht onder druk als gevolg van een competitief prijsbeleid. Daarnaast is er fors geïnvesteerd in de positionering van wehkamp.nl en geïnvesteerd in de internationale groei van Fonq.
De EBITDA van de online retailactiviteiten groeide licht. De EBITDA van financieel dienstverlener Lacent kwam aanzienlijk lager uit door noodzakelijke voorzieningen en afschrijvingen op de debiteuren. Als gevolg hiervan lag de EBITDA van RFS 15% lager ten opzichte van het boekjaar daarvoor en kwam uit op € 51 miljoen.
RFS verwacht in het boekjaar 2013/2014 een groei van omzet en resultaat te realiseren.


wehkamp.nl, marktleider in online winkelen, realiseerde dubbeldigit omzetgroei met haar belevingswerelden Mode, - Huis, Tuin & klussen, - Electronica, entertainment & huishoudapparatuur ,- Sport & Vrije Tijd en Mooi & Gezond. De aantrekkelijkheid van wehkamp.nl als dé A-locatie op het web werd nog eens versterkt door de nieuwe strategische samenwerkingen die zijn  aangegaan met modelabels Mango, Sacha, Didi, Steps, Superstar, WE-Fashion en Manfield maar ook met Unilever en Koninklijke Siebel Juweliers. Een aantal toonaangevende internationale merken zullen zich later dit jaar nog aansluiten.

Create2fit, dat acht gespecialiseerde internetwinkels exploiteert, realiseerde groei met uitzondering van plasmadiscounter.nl. Naast de economische crisis en het lage consumentenvertrouwen speelt hier ook de verzadigde tv-markt een rol.

Fonq, met meer dan honderdtwintig eigen niche-webwinkels op het gebied van wonen, koken, tuin, design, cadeaus en wellness, realiseerde een aanzienlijke groei door verhoogde marketinginspanningen en succesvolle groei in het buitenland met name in België, Duitsland en Frankrijk. 

Bij Lacent liep de omzet terug door een aanscherping van het acceptatiebeleid voor debiteuren. In combinatie met getroffen voorzieningen en afschrijvingen op debiteuren liep het resultaat aanzienlijk terug.

Paul Nijhof, CEO van RFS Holland Holding (RFS): “We hebben het afgelopen jaar opnieuw flink geïnvesteerd in onze merken wehkamp.nl, Fonq en Create2fit, in private label, en in verdere verbetering van onze dienstverlening door een aantal nieuwe innovaties zoals de foto- en video studio’s bij wehkamp.nl maar ook door de toevoeging van aantrekkelijke merken. En dat blijven we doen. Ik verwacht dat we dit boekjaar onze groei in ieder geval op hetzelfde niveau voortzetten.”