05
augustus
2019
|
09:08
Europe/Amsterdam

Nieuwe CEO maakt volgende groeifase bekend en EBITDA van € 16 miljoen voor 2018/2019

 

Graham Harris, in april 2019 aangesteld als interim-CEO en in juli dit jaar vast benoemd, heeft vandaag zijn plannen uiteengezet voor de volgende groeifase van Wehkamp Holding B.V. (‘de Groep’). Tot de Groep behoren Wehkamp, één van de meest toonaangevende online retailers in Nederland, en Lacent, verlener van financiële diensten. Ook maakte de Groep de aanstelling bekend van Liesbeth Rigter (voormalig CEO van Moneyou) als de nieuwe CEO* van Lacent vanaf augustus 2019. Liesbeth zal daarnaast ook toetreden tot de raad van bestuur van de Groep. In deze bekendmaking is eveneens een samenvatting opgenomen van de laatste financiële resultaten van de Groep, voor het tijdvak 2 april 2018 tot en met 31 maart 2019.

Toekomstplannen – voortbouwend op de digitale transformatie

De digitale transformatie van de afgelopen jaren maakt van de Groep een sterke, toonaangevende en winstgevende online speler op de Nederlandse markt. Wehkamp heeft veel geïnvesteerd in technologie, mensen en infrastructuur en is momenteel klaar voor de volgende fase van haar groeistrategie. In deze fase ligt de focus op het worden van de meest inspirerende online shop voor living en fashion in Nederland. Kernpunten van de strategie zijn onder meer:

  • Uitblinken in retail wat betreft assortiment, prijs en promoties
  • De living-categorie zodanig uitbreiden en verder ontwikkelen dat het succes van fashion wordt geëvenaard
  • Positie Wehkamp verder versterken met nieuwe Nederlandse samenwerkingen, vergelijkbaar met de Hema samenwerking die afgelopen jaar gestart is
  • Verdere investeringen in duurzame groei, innovatieve technologie en efficiency
  • De deskundigheid van Lacent op het gebied van consumentenkredieten via meer retail partijen aanbieden

Uitblinken in retail

Er wordt gewerkt aan plannen om nieuw senior retailtalent aan te trekken ter versterking van de buying en merchandise-teams. Ook worden er veranderingen doorgevoerd in rapportagestructuren en rollen om de focus in het hele bedrijf op retail te vergroten. Door deze veranderingen en betere relaties met leveranciers zijn klanten verzekerd van een uitgebreid assortiment en voldoende voorraad waaruit snel kan worden bezorgd, tegen scherpe prijzen.

Focus op living; betere balans en lager risico

De financiële resultaten voor 2018/2019 laten het risico zien van een te grote focus op fashion en de daarbij horende hoge kosten. De sterke groei in het lente-/zomerseizoen werd tenietgedaan door het slechte herfst-/winterseizoen, als gevolg van extreem warm weer. Terwijl de focus blijft op fashion, waar de vraag afgelopen jaar met ruim 10% steeg, zijn er plannen voor uitbreiding en verdere ontwikkeling van de living-categorie. Met als doel een betere handelsbalans en een lager algeheel risico voor Wehkamp. Onder andere door, voor de gehele elektronica categorie, eind 2018 een samenwerking aan te gaan met BCC, was het voor Wehkamp mogelijk zich nog meer te richten op de kerncategorieën fashion en living.

Nieuwe lokale samenwerkingen

In mei dit jaar lanceerde Wehkamp een strategische samenwerking met Hema. De eerste resultaten hiervan zijn boven verwachting en de samenwerking wordt dan ook uitgebreid met diverse productcategorieën. Hema profiteert van de online schaalgrootte, het bereik en de logistieke infrastructuur van Wehkamp, terwijl klanten van Wehkamp toegang hebben tot een ruim assortiment Hema-producten. Wehkamp wil komend jaar met meer lokale partners gaan samenwerken om haar positie als toonaangevende Nederlandse online retailer verder te versterken.

Investeringen in groei-infrastructuur, technologie en verbeterde efficiency

In maart 2019 opende Wehkamp het tweede gedeelte van haar 110.000 m2 grote, hypermoderne centrale distributiecentrum in Zwolle. Hiermee beschikt Wehkamp over de capaciteit om aanzienlijk te groeien en meer efficiency te behalen door centralisatie van de voorraad. Met nog eens 5.000 extra zonnepanelen, wat het totale aantal panelen op 15.000 brengt, 100% ledverlichting en regenwater dat wordt gebruikt om toiletten door te spoelen, heeft Wehkamp geïnvesteerd in duurzame groei. Door het effectief gebruik van energie is het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp ruim 30% energiezuiniger dan doorsnee vergelijkbare centra.

De belangrijkste technische innovaties in de online shop die veel waarde hebben opgeleverd voor de bedrijfsactiviteiten, zijn onder meer een volledig nieuwe zoekmachine, exponentieel verbeterde aanbevelingen, een visueel aantrekkelijke en modieuze shop, een vernieuwde snellere check-out, de integratie van Augmented Reality en de implementatie van een vernieuwde app-omgeving met een gepersonaliseerd aanbod. Sinds juni kunnen klanten van Wehkamp ook betalen met Apple Pay. Alle inspanningen hebben geresulteerd in een verdubbeling van het aantal app-gebruikers in de laatste twee jaar. Meer dan 60% van de shopsessies van klanten verloopt nu mobiel.

Wehkamp heeft al met al veel geïnvesteerd in het personaliseren van haar online shop met het doel om haar klanten de ultieme shopervaring te bieden. Ook de komende tijd blijft Wehkamp hierop focussen. Daarnaast zal Wehkamp onderzoeken of er efficiency te behalen is en streven naar winstgevende groei, waarbij nog eenmalige kosten worden verwacht. De investeringsuitgaven (Capex) van de Groep in het lopende boekjaar bedragen naar verwachting in totaal € 19 miljoen.

2018/2019 highlights

Financieel resultaat

  • Omzet van de Groep 10% lager op € 661 miljoen
  • Omzet van Wehkamp in tweede halfjaar aanwijsbaar verslechterd ten gevolge van tegenvallend weer
  • Omzet van Lacent beïnvloed door verscherpte regelgeving
  • Brutomarge van de Groep gestegen na de beslissing om onrendabel assortiment op te heffen
  • Onderliggende EBITDA1 van de Groep met 28% afgenomen naar € 16 miljoen als gevolg van tegenvallende verkoop en een krimpende kredietportefeuille door verscherpte regelgeving
  • EBIT van de Groep bedraagt een verlies van € 17 miljoen (2017/2018: verlies € 62 miljoen2)

Bedrijfsresultaat

  • Klantenbestand van Wehkamp stabiel op 2,7 miljoen klanten
  • Gebruik van de nieuwe mobiele app is boven verwachting en zorgt voor betere personalisatie
  • Samenwerking met BCC biedt klanten van Wehkamp een volledig elektronica aanbod
  • Centraal distributiecentrum binnen budget en eerder dan gepland geopend, maakt substantiële groei en efficiency in de toekomst mogelijk
  • Lacent haalt BCC binnen als eerste externe klant voor haar financiële producten

In een commentaar op de bekendmaking zegt CEO Graham Harris:

“Onze financiële resultaten van afgelopen jaar benadrukken zowel de kansen als uitdagingen. Wehkamp is een gevestigd en trots Nederlands merk dat de overstap naar digitaal met succes heeft gemaakt. Met 2,7 miljoen klanten zijn we een van de meest toonaangevende e-commerce bedrijven in Nederland. Ons assortiment is echter niet altijd optimaal geweest en we zijn momenteel te afhankelijk van fashion.

Als winstgevend bedrijf met schaalgrootte, een sterke balans en meedenkende aandeelhouders, zijn onze strategische prioriteiten het werven van nog meer retailtalent voor de Groep, verdere investeringen in technologie – zoals in de app, die de verwachtingen overtreft – en tegelijkertijd een efficiënte kostenbasis waarborgen. Onze plannen bevinden zich nog in een pril stadium en het zal enige tijd vergen voordat de resultaten zichtbaar zijn, maar het is een goed teken dat we in het lopende boekjaar weer omzetgroei zien.”

 

*Afhankelijk van de goedkeuring van de AFM

 

Voetnoten

1 Het managementteam houdt als voornaamste maatstaf van de winstgevendheid de onderliggende EBITDA van de Groep aan en niet de EBIT, aangezien die een betere proxy is voor de cashflow vóór afschrijvingen op immateriële activa, exclusief goodwill in 2018/2019 in totaal € 24 miljoen (2017/2018: € 25 miljoen).

2 De verbetering ten bedrage van € 45 miljoen in de EBIT tussen 2017/2018 en 2018/2019 heeft voornamelijk betrekking op een afschrijving op de overnamegoodwill in het voorgaande jaar van € 50 miljoen.

 

Over Wehkamp

De historie van Wehkamp gaat terug tot 1952, toen het begon als postorderbedrijf. Wehkamp is altijd innovatief geweest en begon al spoedig na haar oprichting met een bedrijfsonderdeel voor kopen op afbetaling: het huidige Lacent. In 1995 kwam haar online shop en in 2008 was Wehkamp volledig overgeschakeld van catalogusbedrijf met een eigen website, naar een pure online speler.

Momenteel trekt de website van Wehkamp dagelijks ruim 500.000 bezoekers en distribueert Wehkamp jaarlijks ongeveer 11 miljoen pakketten naar haar 2,7 miljoen klanten.