duurzaamheid bij Wehkamp

maatschappelijk verantwoord ondernemen

Onze klanten zijn voornamelijk vrouwen en hun gezin. Wij willen het leven van gezinnen van nu mooier en makkelijker maken, maar óók het leven van hun kinderen en de generaties daarna. Daarom vinden wij het belangrijk om verantwoord om te gaan met de wereld om ons heen en goed na te denken over onze impact. Mooier of makkelijker zit hem niet alleen in assortiment of service, maar ook in hoe producten tot stand komen en hoe ze bij je thuis bezorgd worden. Hier zijn we elke dag mee bezig. Elke dag een beetje beter.

Als het gaat om duurzaamheid, dan richten wij ons op 3 pijlers: duurzaam assortiment, duurzame bezorging en maatschappelijke betrokkenheid.

duurzaam assortiment

Convenant Duurzame Kleding en Textiel

Wehkamp vindt het belangrijk om verantwoord in te kopen en verantwoord te produceren. Wehkamp heeft in 2016, als een van de eerste bedrijven in Nederland, het Convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Thema’s die hoog op de agenda staan bij dit convenant zijn kinderarbeid, leefbaar loon, veilig werken met chemicaliën, water en energie, discriminatie en gender, veilig en gezond werken en dierenwelzijn.

Amfori BSCI

Sinds 2006 is Wehkamp aangesloten bij Amfori BSCI (Business Social Compliance Initiative). Deze internationale organisatie doet regelmatig audits bij de fabrieken waar wij mee samenwerken. Punten waar zij op controleren zijn kinderarbeid, veilige werkomstandigheden, dierenwelzijn, vakbondsvrijheid, geen discriminatie en gezondheid.

dierenwelzijn

Dierenwelzijn vinden wij erg belangrijk. Zo verwerken wij bijvoorbeeld geen bont en angora in onze producten en gebruiken we geen dons of veren afkomstig van levende pluk. Wij verkopen deze producten ook niet voor andere merken.

private label

Wehkamp heeft diverse eigen labels en produceert daaronder producten voor mode, wonen, tuin en bed & badtextiel. Hiervoor werken wij samen met fabrieken in het buitenland.

Wehkamp vindt een aantal dingen erg belangrijk als partner van de leveranciers waar wij mee samenwerken:

  • flexibel zijn in levertijden, waardoor er bijvoorbeeld niet overgewerkt hoeft te worden

  • eerlijke prijzen bieden

  • wij bezoeken de fabrieken waar wij mee samenwerken

onze fabrieken

Wehkamp werkt samen met zo’n 100 fabrieken in landen als Bangladesh, Turkije, India, China, Vietnam, Indonesië, Pakistan, Polen, Portugal, Estland, Letland, Litouwen, Roemenië, België en Nederland. De fabrieken worden regelmatig bezocht door medewerkers van Wehkamp. Denk aan bijvoorbeeld inkopers, auditors, supply chain medewerkers en kwaliteitsverantwoordelijken. Ook worden fabrieken bezocht door BSCI en externe auditbureaus. Wij kijken continu naar hoe fabrieken zijn georganiseerd en monitoren vooral op: arbeidsomstandigheden, gezondheid, kinderarbeid, chemicaliën en grondstoffen. Met de auditresultaten van BSCI en de bevindingen uit onze eigen bezoeken, is het mogelijk om samen met de fabrieken een verbeterplan op te stellen. Door herhaalbezoeken en nauw contact met de fabrieken zorgen we ervoor dat de verbeterplannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. Mochten wij zien bij een fabriek dat er ontoelaatbare omstandigheden zijn en dat dit onvoldoende wordt verbeterd, dan kan dit leiden tot het opzeggen van de samenwerking.

Wehkamp bestaat al sinds 1952 en met diverse fabrieken en leveranciers werken wij inmiddels jarenlang samen. Hierdoor hebben wij goede contacten en een hele goede samenwerking.

Waste2Wear: kleding van gerecycled polyester

Wij produceren diverse kledingcollecties onder ons eigen label van 100% gerecyclede PET-flessen. Van PET-flessen worden polyestergaren gemaakt en vervolgens maken wij er diverse kledingitems van, zoals blouses, jurken en jassen. Hiervoor werken wij samen met Waste2Wear.

Ga voor meer informatie naar www.waste2wear.com 

duurzame producten

Wehkamp verkoopt steeds meer duurzame merken en producten. Dit zijn producten die duurzaam geproduceerd zijn en/of van duurzame materialen gemaakt zijn. Het kunnen ook merken zijn die actief werken aan sociale projecten. Denk aan merken als Myomy, Weleda, Wewood, People Tree, Armedangels, Nudie jeans co, CarlijnQ en Fair Trade original.

lid van NEN

Wehkamp is lid van het NEN (Nederlands Normalisatie Instituut), ten behoeve van de veiligheid van bijvoorbeeld kinderkleding.

Wehkamp CSR Code of Conduct

Wehkamp vindt het belangrijk dat haar leveranciers met dezelfde zorgvuldigheid handelen als het gaat om inkopen, produceren en handel drijven. Vandaar dat wij een eigen CSR Code of Conduct hebben opgesteld. Deze gedragscode is onderdeel van onze samenwerking met leveranciers. Wij verwachten van onze leveranciers dat zij zich aan deze regels houden.

Bekijk de Wehkamp Code of Conduct hier:

duurzame bezorging

Wehkamp wil alles zo duurzaam mogelijk bezorgen. Daarom proberen wij zo efficiënt mogelijk met alle ruimte om te gaan. De ruimte (zo min mogelijk lucht) in een pakketje, de ruimte in een vrachtwagen, maar ook op de weg.

oude apparaat retour

Bij Wehkamp kunnen klanten hun oude apparaat gratis retour meegeven. Alle oude apparaten die wij mee terugnemen gaan naar Wecycle, waar ze op de juiste manier gerecycled worden.

matras retour

Indien gewenst kunnen klanten, bij aankoop van een matras, hun oude matras (tegen betaling) retour meegeven aan de bezorger. Deze gaat vervolgens naar RetourMatras, waar het oude matras duurzaam wordt verwerkt ten behoeve van grondstoffenhergebruik. RetourMatras maakt zelf geen nieuwe producten, maar zorgt ervoor dat de materialen die uit de oude matrassen herwonnen worden, terechtkomen bij een gespecialiseerde hergebruiker. Het doel van RetourMatras is 100% grondstoffenhergebruik.

DHL

Wehkamp werkt samen met distributiepartner DHL om ervoor te zorgen dat er jaarlijks meer dan 10 miljoen pakketjes worden verstuurd. DHL wil in 2050 klimaatneutraal werken en zet jaarlijks diverse stappen om tot duurzamere bezorging te komen. Zij investeren in fietsen, elektrisch vervoer en meer DHL-punten in Nederland.

fietskoeriers

Wehkamp laat een deel van de pakketjes door fietskoeriers bezorgen. In 12 steden bezorgen de koeriers van Fietskoeriers.nl, in de zogenaamde ‘last mile’, pakketjes van Wehkamp aan huis. Wehkamp heeft de ambitie het aantal steden de komende tijd uit te breiden.

Picnic

Wehkamp werkt samen met Picnic in de regio Amersfoort. In deze pilot kunnen klanten hun Wehkamp-retouren aan de Picnic-bezorger meegeven. Zo bundelen we bezorg- en aflevermomenten aan de deur. Dit scheelt veel tijd voor de klant én het wordt minder druk op straat!

verpakkingen

We kijken voortdurend naar de meest optimale wijze van verpakken. Met de opening van ons nieuwe distributiecentrum in 2015, introduceerde Wehkamp als eerste grote speler in Nederland de geautomatiseerde verpakkingsmachine. Door automatisch te verpakken, wordt er zo min mogelijk lucht in een pakketje gecreëerd, wat veel optimaler is voor de verpakkingsgraad in een vrachtwagen, busje of bezorgfiets. Ook kijken wij naar de dikte van het karton en de folie en naar mogelijkheden om het gebruik van opvulmateriaal in verpakkingen te minimaliseren. Hiermee besparen we verpakkingsmateriaal, maar ook kunnen er zo meerdere pakketjes tegelijk mee in een vrachtwagen.

Al ons verpakkingsafval wordt gerecycled. De kartonnen verpakkingen en folies zijn volledig recyclebaar en de kartonnen dozen zijn hoofdzakelijk gemaakt van gerecycled materiaal. Als je karton steeds volledig zou recyclen blijft er geen bruikbaar materiaal over, dus er moet altijd een deel nieuwe vezels bij. De nieuwe vezels worden wel van duurzaam, recyclebaar materiaal gemaakt. Klanten kunnen de doos thuis bij het oud papier doen. De plastic zak kan bij het plastic. Dit staat ook aangegeven op de verpakkingen.

brancheverduurzamingsplan

Wehkamp heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het brancheverduurzamingsplan in samenwerking met andere webwinkels en Thuiswinkel.org. Met deze verduurzamingsplannen worden er voor het eerst in Europa stelselmatig en branchebreed afspraken gemaakt over het verduurzamen van de productverpakkingsketen. 

bewust bezorgd

Wehkamp is een van de initiatiefnemers van Bewust Bezorgd. Samen met Thuiswinkel.org, TNO en andere webwinkels hebben we een model ontwikkeld waarmee we de uitstoot per pakketje (gemiddeld) kunnen berekenen. En met dit model kunnen we kijken wat onze uitstoot per jaar is. Zo kunnen we zelf in kaart brengen wat onze impact is en kunnen we kijken waar we eventueel aan de knoppen kunnen draaien om deze uitstoot te verminderen. 

distributiecentrum Zwolle

In Zwolle staat het grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereld.

Op het dak van het pand ligt een van de grootste zonnepanelenvelden van Nederland. Op dit moment zijn dat er zo’n 10.000. Na de realisatie van de aanbouw van ons tweede distributiecentrum eind 2018 zijn dat er maar liefst 17.000. Deze zonnepanelen voorzien het distributiecentrum voor maar liefst 40 % van de energiebehoefte.. Daarnaast wordt o.a. gebruik gemaakt van een warmte koude opslag.

Naast het distributiecentrum is een ecologische tuin aangelegd. Hierin vind je o.a.:

  • een insectenhotel

  • een zwaluwwal

  • takkenrillen en boomstammen

  • een amfibieënpoel

  • zwerfkeien en zand t.b.v. amfibieën

BREEAM

Voor het distributiecentrum in Zwolle dat in 2015 is opgeleverd, heeft Wehkamp het BREEAM certificaat gekregen. Belangrijke onderdelen die zijn meegenomen in de BREEAM-certificatie zijn:

  • Energie-efficiëntie gebouw: 17% beter dan bouwbesluit voor kantoor, 32% voor industriezones

  • Energiezuinige buitenverlichting met regeling (hoog rendement, laag specifiek geïnstalleerd vermogen met automatische uitschakeling)

  • Energiezuinige verlichting met optimale lichtniveaus, UGR en uniformiteit

  • Oplaadpunten elektrische auto's

  • Doorgedreven energie- en watermonitoring (per domein en locatie)

  • Lage NOx niveaus verwarming

  • Optimale ventilatie parameters (luchtdebieten, CO2 sensors)

  • Eenvoudige temperatuurregeling per zone

  • Sanitaire voorzieningen met laag waterverbruik en lekdetectie

  • Luchtdichtheidsmeting gebouwschil

  • Optimale akoestiek

  • Hoog thermisch comfort

  • Optimale huishouding regenwater (riolering, olieafscheiders) met wateroverlastrisicobeoordeling en regenwaterrecuperatie

  • Minimale ecologische impact (streekgebonden beplanting, vleermuiskasten, groen dak fietsenstalling)

  • Aanstelling preventieadviseur

  • Minimale milieu-impact van de bouwwerkzaamheden (gecertificeerd hout, stof vermijden, afvalmanagement)

  • Bouwwerkzaamheden met laag water- en energieverbruik

  • Afvalopslagruimte

  • Energiezuinige liften

  • Materialen met lage VOC uitstoot (hoger comfort) en verantwoorde herkomst (ISO14001)

  • Voet- en fietspaden

  • Energiezuinige koel- en vriescel

maatschappelijke betrokkenheid

het Kinderfonds

Sinds 2002 is Wehkamp een van de hoofdsponsors van het Ronald McDonald Kinderfonds. Het Kinderfonds zorgt dat zieke kinderen en hun familie dicht bij elkaar kunnen zijn, zodat ze altijd in de buurt zijn voor een kus, een knuffel of een verhaaltje voor het slapengaan. Jaarlijks maken de Ronald McDonald Kinderhuizen ruim 65.000 overnachtingen van meer dan 5.200 gezinnen mogelijk.

Wij sponsoren door producten en meubels beschikbaar te stellen voor alle huizen, maar ook bijvoorbeeld de jurkjes voor de gastvrouwen op het jaarlijkse Kinderfonds Gala. Ook verkoopt Wehkamp de kinderfondsknuffel, 100% van de opbrengst gaat naar het Kinderfonds. Daarnaast zetten medewerkers van Wehkamp zich in door bijvoorbeeld mee te doen aan de HomeRun.